Strona głównaAktualnościKonferencja „Informatyka w sztuce i humanistyce”

Konferencja „Informatyka w sztuce i humanistyce”

-

Konferencja „Informatyka w sztuce i humanistyce” odbędzie się 19 maja w Pałacu Sztuki w Krakowie, w ramach tegorocznych obchodów Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego.

Cele Konferencji

Informatyka łączy się ze sztuką i humanistyką na wiele sposobów: w umysłach osób uprawiających obie te dziedziny, poprzez tworzenie oprogramowania do lepszego eksponowania dzieł sztuki i dorobku humanistów, aż do wykorzystania środków informatyki takich jak cyfrowi bliźniacy czy sztuczna inteligencja do tworzenia dzieł, często pozostających w przestrzeni wirtualnej. Celami Konferencji są:

  • spotkanie osób opracowujących i rozwijających narzędzia informatyczne dla sztuki i humanistyki z tymi, którzy z nich korzystają, nawiązanie nowych współprac,
  • wymiana poglądów na temat bardziej skutecznego wykorzystania narzędzi informatycznych w tych obszarach, analiza nowych możliwości i ocena potencjalnych zagrożeń,
  • przegląd najciekawszych prac z tematyki konferencji,
  • podjęcie decyzji o tym, czy to będzie jednorazowe spotkanie, czy stanie się cykliczne.

Porządek obrad Konferencji

8:15-8.45 Rejestracja

(W trakcie przerw – pokazy filmów reżyserii red. Jacka Przybylskiego wykonanych przez Jego Cyfronetowy zespół –  https://pionier.tv/wideo/wokol-sztuki/ )

8.45-09.15 Powitanie, przedstawienie celów i porządku obrad

9:15-10.15 Sesja 1 (Marian Bubak)
09.15-09.45 Michał Orzechowski, ACK Cyfronet AGH – Zarządzanie danymi, metadanymi i paradanymi europejskich trójwymiarowych cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego (https://eureka3d.eu/ )
09.45-10.15 Joanna Kocot, Mariusz Sterzel, ACK Cyfronet AGH – Środowisko programistyczne dla humanistyki
10.15-10.45 Maria Korytowska, UJ – Grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki „Mickiewicziana krakowskie” 

10:45- 11.00 Przerwa (kawa, film „Pionier dla sztuki” )

11:00-12.30 Sesja 2 (Anna Stolińska)
11.00-11.30 Aleksander Byrski, Wydział Informatyki AGH – Symulacje i obliczenia źródłem inspiracji artystycznych
11.30-12.00 Andrzej Nowakowski, Universitas – Narzędzia informatyczne dla fotografii artystycznej
12.00-12.30 Anna Olszewska, Wydział Humanistyczny AGH – Osobliwe pigmenty: jak widzenie maszynowe podpowiada nowe metody projektowania obiektów materialnych
12.30-12.45 Marcin Ślęczek, networkers.pl, Kraków – Infrastruktura pod AI/ML, usługi, aplikacje i składowanie danych – również dla sztuki i humanistyki

12:45-13.30 Lunch (film „Artystyczne technologie”)

13:30 -15.30 Sesja 3 (Aleksander Byrski)
13.30-14.00  Piotr Zawojski, UŚ Katowice – Ekspansja AI w optyce kulturowej i filozoficznej
14.00-14.30 Jacek Wachowski, UAM Poznań – Algorytm jako tworzywo artystyczne. O poszukiwaniu nowych strategii komunikacyjnych w sztukach wizualnych i performatywnych
14.30-15.00 Jowita Guja, Wydział Humanistyczny AGH – O wykorzystaniu środowisk wirtualnych w pracy z koncepcjami filozoficznymi
15.00-15.30 Alicja Panasiewicz, Ada Brzoza-Zajęcka, Wydział Informatyki AGH – Floratronica

15.30-15.45 Przerwa (kawa, film „Innowacyjne technologie”)

15:45-16.50 Sesja 4 (Tomasz Szmuc)
15.45-16.00 Andrzej Bednarczyk, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Rozmowa z maszyną – transmutacje środowisk artystycznych
16.00-16.10 Alicja i Grzegorz Bilińscy, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Narzędzia cyfrowe jako metoda aktywowania kinestetycznej percepcji. Podróż przez czas w Kinie Kijów
16.10-16.20 Patrycja Maksylewicz, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Obserwowanie przestrzeni koegzystencji kreatywności ludzkiej i kreatywności obliczeniowej w kontekście sztuki biometrycznej i generatywnej
16.20-16.30 Maciej Gniady, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Demoscena i proceduralność w dziełach cyfrowych
16.30-16.40 Maja Szerel, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Interaktywna empatia – gry wideo jako medium poszerzania horyzontów emocjonalnych
16.40-16.50 Monika Bielenis, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Maternal protocol: społeczno-artystyczne badanie interakcji człowiek-robot w przestrzeniach publicznych

16:50-17.30 Dyskusja panelowa i podsumowanie (Tomasz Szmuc, Marian Bubak)

  • relacje między sztuką, inżynierią i naukami technicznymi w tworzeniu działów kultury,
  • tworzenie cyfrowego życia a przedstawianie życia,
  • czy istnieją jako odrębne dziedziny cyfrowa sztuka i cyfrowa humanistyka?
  • czy cyfrowe dzieła sztuki zyskały status autonomicznego podmiotu działań?
  • prawa autorskie do dzieł tworzonych z wykorzystaniem AI,
  • podsumowanie i ocena realizacji celów Konferencji.

17:30-18.00 Małe co nieco na zakończenie

Inicjatorzy:

Instytucje organizujące Konferencję

Komitet Programowy

  • Aleksander Byrski – Wydział Informatyki AGH
  • Jacek Gądecki – Wydział Humanistyczny AGH
  • Marek Magryś – ACK Cyfronet AGH
  • Alicja Panasiewicz – Wydział Informatyki AGH
  • Wiesław Paluszyński – Prezes PTI
  • Jacek Przybylski – ACK Cyfronet AGH
  • Mariusz Sterzel – ACK Cyfronet AGH
  • Przemysław Witek – TPSP, Pałac Sztuki

Komitet Organizacyjny

  • Patrycja Dąbrowska- ACK Cyfronet AGH
  • Bogusław Dębski – Biuro ZG PTI
  • Paulina Giersz – Biuro ZG PTI
  • Marta Maj – ACK Cyfronet AGH
  • Mariusz Miętka – OM PTI
  • Anna Olszewska – Wydział Humanistyczny AGH
  • Anna Stolińska, sekretarz – OM PTI, WSEI Kraków
  • Joanna Świerad-Solińska – Wydział Informatyki AGH

Sponsor Konferencji

Sponsor obchodów Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego 2025

Patronat medialny

Regulamin Konferencji

Relacja z konferencji

Wydarzenie zgromadziło ok. 60 ekspertów z różnych dziedzin – od informatyki, przez humanistykę, po sztuki wizualne – którzy dzielili się doświadczeniami w łączeniu technologii z refleksją kulturową i twórczością artystyczną. Konferencję otwarli i przedstawili jej cele: Przemysław Witek (wiceprezes TPSP, Dyrektor Pałacu Sztuki), Wiesław Paluszyński (Prezes PTI), Marian Bubak (wiceprezes PTI, Sano Centre, ACK Cyfronet AGH), Tomasz Szmuc (czlonek Zarzadu TPSP, AGH).

Uczestnicy mieli okazję zapoznac się z referatami, które przedsatwili:

  • Michał Orzechowski (ACK Cyfronet AGH) – o zarządzaniu danymi i metadanymi cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego,
  • Joanna Kocot (ACK Cyfronet AGH) – o środowiskach programistycznych dla humanistyki,
  • Maria Korytowska (UJ) – o projekcie „Mickiewicziana krakowskie”,
  • Wojciech Turek (Wydział Informatyki AGH) – o symulacjach i obliczeniach jako inspiracji artystycznej (w tym o klasycznych automatach komórkowych, których ewolucja tworzy nieprzewidywalne i wizualnie fascynujące struktury),
  • Andrzej Nowakowski (Universitas) – o informatyce w fotografii artystycznej,
  • Anna Olszewska (Wydział Humanistyczny AGH) – o pigmentach i widzeniu maszynowym,
  • Marcin Ślęczek (networkers.pl) – o infrastrukturze dla AI i humanistyki,
  • Jacek Wachowski (UAM Poznań) – o algorytmie jako tworzywie artystycznym,
  • Jowita Guja (Wydział Humanistyczny AGH) – o wykorzystaniu środowisk wirtualnych w pracy z ideami filozoficznymi,
  • Alicja Panasiewicz, Ada Brzoza-Zajęcka (Wydział Informatyki AGH)  – o projekcie Floratronika, w którym rośliny – w odpowiedzi na interakcję ze światem zewnętrznym – tworzą muzykę,
  • Andrzej Bednarczyk, Alicja i Grzegorz Bilińscy, Patrycja Maksylewicz, Maciej Gniady, Maja Szerel, Monika Bielenis (ASP Kraków) – o cyfrowych narzędziach, demoscenie, kreatywności obliczeniowej, empatii w grach wideo i interakcji człowiek–robot.

Sławomir Kumka, Dyrektor Laboratorium Oprogramowania IBM w Krakowie, Członek Rady Programowej Wydziału Informatyki AGH, na zakończenie przedstawił osobiste podsumowanie wyników Konferencji

Wydarzeniu towarzyszyły projekcje filmów dokumentalnych zrealizowanych przez zespół Jacka Przybylskiego w Cyfronecie AGH, ukazujących powiązania między technologią a sztuką.

za: https://www.informatyka.agh.edu.pl/pl/blog/spotkanie-informatyki-sztuki-i-humanistyki-relacja-z-konferencji/

« z 2 »

Najważniejsze informacje

Informacje z oddziałów