Konferencja „Informatyka w sztuce i humanistyce” odbędzie się 19 maja w Pałacu Sztuki w Krakowie, w ramach tegorocznych obchodów Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego.
Cele Konferencji
Informatyka łączy się ze sztuką i humanistyką na wiele sposobów: w umysłach osób uprawiających obie te dziedziny, poprzez tworzenie oprogramowania do lepszego eksponowania dzieł sztuki i dorobku humanistów, aż do wykorzystania środków informatyki takich jak cyfrowi bliźniacy czy sztuczna inteligencja do tworzenia dzieł, często pozostających w przestrzeni wirtualnej. Celami Konferencji są:
- spotkanie osób opracowujących i rozwijających narzędzia informatyczne dla sztuki i humanistyki z tymi, którzy z nich korzystają, nawiązanie nowych współprac,
- wymiana poglądów na temat bardziej skutecznego wykorzystania narzędzi informatycznych w tych obszarach, analiza nowych możliwości i ocena potencjalnych zagrożeń,
- przegląd najciekawszych prac z tematyki konferencji,
- podjęcie decyzji o tym, czy to będzie jednorazowe spotkanie, czy stanie się cykliczne.
Porządek obrad Konferencji
8:15-8.45 Rejestracja
(W trakcie przerw – pokazy filmów reżyserii red. Jacka Przybylskiego wykonanych przez Jego Cyfronetowy zespół – https://pionier.tv/wideo/wokol-sztuki/ )
8.45-09.15 Powitanie, przedstawienie celów i porządku obrad
9:15-10.15 Sesja 1
09.15-09.45 Maria Korytowska, UJ – Grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki „Mickiewicziana krakowskie”
09.45-10.15 Joanna Kocot, Mariusz Sterzel, ACK Cyfronet AGH – Środowisko programistyczne dla humanistyki
10.15-10.45 Michał Orzechowski, ACK Cyfronet AGH – Zarządzanie danymi, metadanymi i paradanymi europejskich trójwymiarowych cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego (https://eureka3d.eu/ )
10:45- 11.00 Przerwa (kawa, film „Pionier dla sztuki” )
11:00-12.30 Sesja 2
11.00-11.30 Aleksander Byrski, Wydział Informatyki AGH – Symulacje i obliczenia źródłem inspiracji artystycznych
11.30-12.00 Andrzej Nowakowski, Universitas – Narzędzia informatyczne dla fotografii artystycznej
12.00-12.30 Anna Olszewska, Wydział Humanistyczny AGH – Osobliwe pigmenty: jak widzenie maszynowe podpowiada nowe metody projektowania obiektów materialnych
12.30-12.45 Marcin Ślęczek, networkers.pl, Kraków – Infrastruktura pod AI/ML, usługi, aplikacje i składowanie danych – również dla sztuki i humanistyki
12:45-13.30 Lunch (film „Artystyczne technologie”)
13:30 -15.30 Sesja 3
13.30-14.00 Piotr Zawojski, UŚ Katowice – Ekspansja AI w optyce kulturowej i filozoficznej
14.00-14.30 Jacek Wachowski, UAM Poznań – Algorytm jako tworzywo artystyczne. O poszukiwaniu nowych strategii komunikacyjnych w sztukach wizualnych i performatywnych
14.30-15.00 Jowita Guja, Wydział Humanistyczny AGH – O wykorzystaniu środowisk wirtualnych w pracy z koncepcjami filozoficznymi
15.00-15.30 Alicja Panasiewicz, Ada Brzoza-Zajęcka, Wydział Informatyki AGH – Floratronica
15.30-15.45 Przerwa (kawa, film „Innowacyjne technologie”)
15:45-16.50 Sesja 4
15.45-16.00 Andrzej Bednarczyk, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Rozmowa z maszyną – transmutacje środowisk artystycznych
16.00-16.10 Alicja i Grzegorz Bilińscy, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Narzędzia cyfrowe jako metoda aktywowania kinestetycznej percepcji. Podróż przez czas w Kinie Kijów
16.10-16.20 Patrycja Maksylewicz, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Obserwowanie przestrzeni koegzystencji kreatywności ludzkiej i kreatywności obliczeniowej w kontekście sztuki biometrycznej i generatywnej
16.20-16.30 Maciej Gniady, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Demoscena i proceduralność w dziełach cyfrowych
16.30-16.40 Maja Szerel, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Interaktywna empatia – gry wideo jako medium poszerzania horyzontów emocjonalnych
16.40-16.50 Monika Bielenie, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków – Maternal protocol: społeczno-artystyczne badanie interakcji człowiek-robot w przestrzeniach publicznych
16:50-17.30 Dyskusja panelowa i podsumowanie
- relacje między sztuką, inżynierią i naukami technicznymi w tworzeniu działów kultury,
- tworzenie cyfrowego życia a przedstawianie życia,
- czy istnieją jako odrębne dziedziny cyfrowa sztuka i cyfrowa humanistyka?
- czy cyfrowe dzieła sztuki zyskały status autonomicznego podmiotu działań?
- prawa autorskie do dzieł tworzonych z wykorzystaniem AI,
- podsumowanie i ocena realizacji celów Konferencji.
17:30-18.00 Małe co nieco na zakończenie
Inicjatorzy:
- Marian Bubak – PTI, Sano Centre, ACK Cyfronet AGH – https://pti.org.pl/zarzad-glowny/marian-bubak/
- Tomasz Szmuc – PTI, AGH, TPSP – https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomasz_Szmuc
Instytucje organizujące Konferencję
- Polskie Towarzystwo Informatyczne – https://pti.org.pl/
- Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych – http://palac-sztuki.krakow.pl/en/
- ACK Cyfronet AGH – https://www.cyfronet.pl/
- Wydział Informatyki AGH – https://www.informatyka.agh.edu.pl/pl/
- Wydział Humanistyczny AGH – https://wh.agh.edu.pl/
Komitet Programowy
- Aleksander Byrski – Wydział Informatyki AGH
- Jacek Gądecki – Wydział Humanistyczny AGH
- Marek Magryś – ACK Cyfronet AGH
- Alicja Panasiewicz – Wydział Informatyki AGH
- Wiesław Paluszyński – Prezes PTI
- Jacek Przybylski – ACK Cyfronet AGH
- Mariusz Sterzel – ACK Cyfronet AGH
- Przemysław Witek – TPSP, Pałac Sztuki
Komitet Organizacyjny
- Patrycja Dąbrowska- ACK Cyfronet AGH
- Bogusław Dębski – Biuro ZG PTI
- Paulina Giersz – Biuro ZG PTI
- Marta Maj – ACK Cyfronet AGH
- Mariusz Miętka – OM PTI
- Anna Olszewska – Wydział Humanistyczny AGH
- Anna Stolińska, sekretarz – OM PTI, WSEI Kraków
- Joanna Świerad-Solińska – Wyadział Informatyki AGH
Sponsor Konferencji
- networkers.pl – https://networkers.pl/pl/