VI Letnia Szkoła Kognitywistyki
Umysł w sieci
7–10 września 2022, Kazimierz nad Wisłą
Celem VI Letniej Szkoły Kognitywistyki (LSK) jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak nowe technologie i media wpływają na jednostki i społeczeństwo. Jakie konsekwencje – rozpatrywane psychologicznie, socjologicznie, antropologicznie, etycznie – niesie ze sobą narastające technologiczne zapośredniczenie poznania, wiedzy i komunikacji? Jaka jest proporcja między pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami nowych technologii i mediów? Jakie nowe rodzaje poznania i wiedzy, zachowań społecznych oraz wartości wyłaniają się w globalnym społeczeństwie sieci?
Organizatorami LSK są: Instytut Filozofii UMCS, Wydział Filozofii KUL, Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne, Fundacja Rozwoju KUL, Polska Akademia Nauk oddział w Lublinie. Udział z wykładami w letniej szkole wezmą zaproszeni goście: Peter Gardenfőrs i Paula Quinon z Lund University, Hajo Greif z PW oraz kognitywiści i filozofowie z UJ, UMK, UMCS oraz KUL.
Do udziału w VI LSK z referatami i raportami z badań zapraszani są studenci, doktoranci i młodzi badacze z kognitywistyki, psychologii, socjologii, lingwistyki, antropologii i filozofii. Zgłoszenia ich referatów dotyczą następujących zagadnień i problemów:
- Nowe formy poznania i wiedzy w komunikacji sieciowej.
- Wpływ sieci na funkcje poznawcze – pamięć, uwagę, rozumowanie, rozwiązywanie problemów, kreatywność, wyobraźnia
- Wpływ globalnej sieci komunikacyjnej na tradycyjne wartości epistemiczne –
- prawdziwość, rzetelność, wiarygodność, zaufanie
- Postprawda i jej mechanizmy – fake-news, clickbait, deep fake, bańka filtrująca
- Depresja i zaburzenia lękowe w erze Internetu
- Nowe formy uzależnienia poznawczego i behawioralnego od technologii informatycznych
Polskie Towarzystwo Informatyczne objęło wydarzenie Patronatem Honorowym.
Informacja o LSK, warunkach zgłaszania udziału i pobytu znajduje się na: https://lsk.kul.pl